Data publikacji: 03.04.2022
Kupno wind ułatwiających pokonywanie barier architektonicznych jest dużym obciążeniem dla budżetu osoby niepełnosprawnej, dlatego Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) wychodzi naprzeciw tym potrzebom. PFRON może dofinansować do 95% kosztów związanych z zakupem takich sprzętów jak: krzesła schodowe, platformy schodowe, podnośniki pionowe.
Z poniższego tekstu dowiesz się:
- Dla kogo przeznaczone jest dofinasowanie?
- Jakie dokumenty musisz zgromadzić, by uzyskać dotację do zakupu windy z PFRON?
- Kiedy najlepiej złożyć wniosek o dofinansowanie z MOPS/MOPR/PCPR?
Komu przysługuje dofinasowanie na zakup windy dla niepełnosprawnego?
Pomoc finansowa w zakupie windy skierowana jest zarówno do osób pełnoletnich, jak i małoletnich, które borykają się z niepełnosprawnością ruchową i posiadają stosowne orzeczenie potwierdzające ten fakt. Pierwszy krok, który należy wykonać celem uzyskania dofinasowania, to udanie się do lekarza po zaświadczenie potwierdzające rodzaj niepełnosprawności. Taki dokument jest ważny jedynie 3 miesiące od momentu wystawienia, więc nie należy zwlekać z udaniem się do odpowiedniej instytucji z kompletem wymaganych pism i formularzy.
Jakie dokumenty są potrzebne, by uzyskać dofinasowanie do zakupu wind dla niepełnosprawnych?
Kierując się do MOPS, MOPR lub PCPR w Twoim miejscu zamieszkania powinieneś przygotować, oprócz wspomnianego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i aktualnego poświadczenia lekarskiego:
- kosztorys dotyczący zakupu i montażu windy
- fakturę proforma wystawioną przez firmę zajmującą się sprzedażą i instalowaniem wind dla osób z niepełnosprawnością ruchową
- szkic budynku
- załączniki wymagane przez daną instytucję
Powinieneś być zameldowany na stałe w miejscowości, w której starasz się o zamontowanie windy. Będzie także konieczne uzyskanie zgody organu administracyjnego zarządzającego budynkiem mieszkalnym/ właściciela nieruchomości na montaż sprzętu do likwidacji barier architektonicznych (jeśli nie posiadasz prawa własności lokalu).
Wniosek o dofinasowanie ze środków PFRON na zakup windy może być złożony przez przedstawiciela ustawowego, opiekuna prawnego lub pełnomocnika w imieniu osoby niepełnosprawnej.
Kiedy należy składać wniosek o dofinasowanie do zakupu windy dla niepełnosprawnych ?
Dokumenty można złożyć do MOPS, MOPR lub PCPR przez cały rok, ale warto wiedzieć, że decyzje o przyznaniu środków finansowych na zakup wind dla niepełnosprawnych podejmowane są według kolejności napływania wniosków. Każda instytucja ma określoną pulę funduszy z PFRON na dany rok, dlatego im szybciej złożysz komplet dokumentów, tym większa szansa, że uzyskasz dofinansowanie.
Przed podjęciem decyzji o przyznaniu dofinasowania pracownik Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeprowadza wizję lokalną miejsca, w którym ma być zainstalowana winda dla osoby z niepełnosprawnością ruchową. Następnie powoływana jest specjalna komisja, której zadaniem jest podjęcie decyzji o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Jeśli komisja zatwierdzi przyznanie środków finansowych, kolejnym krokiem jest podpisanie umowy między instytucją, a beneficjentem. Gdy dotacja jest już przyznana, wnioskodawcy pozostaje dostarczenie do MOPS lub PCPR faktury wystawionej przez firmę zajmującą się sprzedażą i montażem windy. Pamiętaj, że w przypadku dofinasowania z PFRON Twoja wpłata własna obejmuje jedynie kwotę nie podlegającą dofinasowaniu.
Poniżej film, które podsumowuje wszystkie kroki, jakie powinieneś wykonać celem zakupu windy dla niepełnosprawnego z dofinansowania PFRON:
Warto zapoznać się z informacjami zawartymi w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej.